Fremtidsutsikten

På Utsikten Hotell Kvinesdal gjør vi det vi kan for å ta vare på mennesker og natur. Vi ser at det gir våre gjester et enda bedre opphold hos oss.

Bærekraft er et stort ord, men det handler egentlig om det bøndene alltid har visst - gården skal leveres til barna i bedre stand enn den var da man overtok den. På hotellet vårt gjør vi bærekraft nært og konkret ved å innlemme det i alle ledd av driften. Alle ansatte er med på å finne bærekraftige løsninger innenfor sitt ansvarsområde. Jeg bruker å si: hvorfor gjøre det vanskelig, når vi kan gjøre det enkelt

Agnes Berntsen

Slik jobber vi

KLIMA OG MILJØ

  • Ledelse: Ansatte foreslår løsninger for å gjøre driften mer bærekraftig i alle ledd. Temaet er høyt på agendaen i alle driftsmøter.  
  • Innkjøp: Krav til miljøsertifisering hos leverandører 
  • Transport: Samordning av varelevering på tvers av hotellets avdelinger, slik at transporten minimeres. Avfall hentes kun ved behov, ikke på faste dager.  
  • Kortreist kvalitet: Omfattende bruk av lokale råvarer og tjenester fra dalen under hotellet. 
  • Matsvinn: Systematisk arbeid i kjøkken og restaurant for å unngå kasting av mat. Matbuffet er kuttet helt ut. Gammelt brød leveres til gårder i nærheten. Rester brukes til kreative retter. 
  • Energi: Energieffektivisering og økt bruk av fornybar energi i hotellrom, fellesarealer og konferansedel. Årlig senking av årsforbruk sammenlignet med historisk forbruk. 
  • Renhold: Bruk av økologiske produkter og behovsstyrt renhold av rom. 
  • Sertifisering: Miljøfyrtårnbedrift
  • Forbruksvarer: Utfasing av engangsbestikk og engangsservise, servietter og kopper i biologisk nedbrytbart materiale. Overgang til plantebaserte såper. 

SOSIALT ANSVAR

  • Mangfold i staben med en rekke nasjonaliteter representert
  • Årlige arbeidsmiljøundersøkelser
  • Kontinuerlig arbeid med å skape et stadig bedre arbeidsmiljø, forsterket av ekstern HR-konsulent.
  • Samarbeid med Blå Kors for opphold for vanskeligstilte familier
  • Aktive i lokalsamfunnet i Kvinesdal
  • Medlem i Lista bedriftshelsetjeneste.
  • Åpen for å ta inn arbeidstakere med spesielle behov

GOVERNANCE

  • Skatteattest og firmaattest fra autorisert regnskapsbyrå og autorisert revisor
  • Medlem av NHO reiseliv
  • Tariffbundet avtale med Fellesforbundet
  • Seriøs drift med tarifflønn og ordnede arbeidsforhold
  • Daglig leder er medlem næringsrådet i Kvinesdal
  • Medlem i næringsforeningen i Kristiansand

 

Hotellet jobber spesielt med uvalgte bærekraftsmål:

Hotelldirektøren

Initiativtaker

Som hotelldirektør er jeg opptatt av å trekke de ansatte direkte inn i planlegging og gjennomføring av tiltak.

Det er et imponerende engasjement hos mine kollegaer, og mange har med seg massevis av kompetanse og ideer – både fra ting de har jobbet med tidligere eller ting de driver med utenom jobben. 

Vi opplever at vår økte satsing på bærekraftig drift også øker kvaliteten på hotelloppholdet for våre gjester. I tillegg bedrer det bunnlinja vår over tid. Det krever en innsats å justere eller snu om på en del vaner og nedarvede driftsmodeller, men gevinstene er langt større enn innsatsen. Men skal det skje noe, så må det inn i forretningsstrategien, det må inn på driftsmøtene og det må komme forventninger fra eiersiden. 

Bærekraft er ikke så mystisk, det handler egentlig mye om sunn fornuft og å blankpusse noen verdier som mange av oss ønsker å hegne om. Det er heller ikke vanskelig å få opp gode forslag, det er bare å spørre! 

Resepsjonisten

De viktige møtene

Resepsjonen er ofte det første kontaktpunktet med våre gjester, og vi setter vår ære i å få folk til å kjenne seg velkomne akkurat som de er.

Bærekraft sett fra resepsjonen 

Resepsjonen er ofte det første kontaktpunktet med våre gjester, og vi setter vår ære i å få folk til å kjenne seg velkomne akkurat som de er. Resepsjonistene har liten tro på fasadebygging, og opplever at gjester er gode på å avdekke om bærekraft satsingen er autentisk. Drivkraften bak sertifiseringer og bærekraftig omstilling kan ikke bare handle om frykten for å miste kunder. Det må være sjel i det. 

Vi har jobbet med dette i det stille lenge. Folk er mer opptatt av at vi gjør noe praktisk. Vi kan ikke stappe bærekraft ned i halsen på folk.”  

Vi som er ansatte her, inspirerer hverandre. Det blir en god spiral, og det går lettere når ting er ordentlig i gang. I beste fall inspirerer vi andre med det vi gjør her på hotellet. Vårt mål er å inspirere til nye utsikter! 

Kjøkkenet

Den kreative kokken

Kjøkkensjef Michael er et oppkomme av ideer for en bærekraftig kjøkkendrift. Han satser gjennomgående på kortreiste råvarer og lager det meste av maten fra bunnen av.

Bærekraft sett fra kjøkkenet 

Michael og kjøkkenet er ikke bundet av en kjede, og styrer driften som de selv vil. De lager masse hjemmelagde produkter og røyker laks i egen røykeovn. Leverandører sjekkes med hensyn til miljøsertifisering, og alt brød – fra foccacia til grovbrød – lages på huset. 

– Jeg er kokk, så jeg tenker praktisk. Når jeg serverer mat, og kan peke ut av vinduet på hvor skinka kommer fra, da kan folk relatere seg til det. Jeg er ingen stor filosof, men det er ikke så langt fra tanke til handling her. 

Vi er i gang med å oppdatere kilder i menyen, slik at gjestene kan se om produktene de spiser er hjemmelaget, laget på kortreiste råvarer, økologiske, svanemerket osv. 

Michael mener det er morsommere å få bærekraft til å skje enn å snakke om det. 

Vi er ikke særlig flinke til å kaste mat! Matsvinn er unødvendig. Hvis man vil det man skriver på nettsidene sine, så finner man en løsning.

Hovmesteren

De gode historiene

Kasia er hovmester og har det daglige ansvaret for restauranten ved hotellet. Hun forteller om et økende samfunns engasjement blant de ansatte og gjester.

– Det er enkelt å snakke med gjester om bærekraft når vi har noe konkret å knytte det til. Det er fint å kunne peke ned mot Kvinesdal når jeg skal fortelle hvor jordbærene i desserten kommer fra. 

Hun forteller om både små og store tiltak i driften av restauranten. Det kan være tilsynelatende små ting som å bytte ut penn og papir med iPad til bestillinger, og det kan være større grep som å servere kortreist mat og minimere matsvinn. 

Vaktmesteren

Kulturbærer

Vaktmester Ernst Olav har ansvar for vedlikehold og drift av bygningsmasse og utearealer ved Utsikten Hotell Kvinesdal, og er delaktig i det meste som skjer innen bærekraftig omstilling.

Vaktmesteren er opptatt av at bærekraft-satsing ikke kan være jåleri: 

– “Dette må være en del av kulturen. Så vil gjestene merke det uten at vi springer rundt og forteller om det hele tiden.” 

Han legger vekt på betydningen av å ha noen felles mål som forener på tvers av avdelinger og arbeidsroller ved hotellet. Det bidrar til å øke samholdet og forståelsen av at kjeden aldri er sterkere enn det svakeste leddet. 

I rollen som vaktmester har Ernst OIav det overordnede ansvaret for at logistikken fungerer. I sitt daglige arbeid merker han det økte fokuset på bærekraft mest i innkjøp, rapportering og transport, for eksempel gjennom effektivisering av ventilasjon og elektrisitet, miljøkrav til leverandører ved bestilling av varer, og bedre avfallshåndtering i dialog med gjenvinningsselskaper.

Miljøfyrtårn

Høsten 2021

Utsikten Hotell Kvinesdal har igangsatt og er i en dynamiske prosess med mål om å bli godkjent som Miljøfyrtårn i løpet av høsten 2021